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Stumpfes Bauchtrauma: Milzlappung als Differentialdiagnose einer M ilzruptur A. 1:'/ Mouauouy. T T Zittel. II. D. Heck er

Blun t Abdo minal T ra uma : Lo bulation of th e S pleens as a Differential Diagn osis of Spleen Rupture so nog ra ph iculty inve sti gat ed In a retros pec tive st u dy. \\'C a na lyze d th e da ta o L232 patients with bl unt ab domi na l trau ma bet wee n Ja n uary I, 1984, a nd D ecember 3 1, 19 X8. In e merge ncy

ultrasou nd. we de tected 4 patient s with a smoot h d isruplion of the splenic o ut line co mbined with free per ito neal Fl uid a ro und the splee n. Because of the bl unt ab d o m ina l traum a. a rupture o f the splee n had to be excl ude d . In two o r these 4 cases . we dec ide d fo r lap a ro tom y. Intra o peralively. we fo und a splenic lo bula tio n and no sp lenic injury in bo th case s. \ Ve co ncl ude th a t an e me rge ncy so nog ra phic exa mina tio n of th e splee n. it sho uld b e kep t in m ind th at the a na to mic a l var iatio n o r a sple nic lo b ulation might mim ic a ru pt ure oft he spleen.

In cincr rctrospc ktivc n St udio wurdc n d ie D a ten vo n 232 Pat ienten m it stumpfcm Hauchtraumn in d cr Ze it vom I . I . 1984 bis Zll ill 3 1. 12. 1988 a na lysicrt . In d icscm Zci trau m ficlcn so no gra ph isch 4 Pat icn tcn mit ciner glatt bcgrcnztcn, ha rmo nisch cn Kon tu run tcrhrech ung d c r M ilz un d frcicr Fliissigk eit in de l' M ilzlo ge a uf. bci d cn cn d iffc rc n tiuldi agn o stisch c ine Mil zru ptur au szuschlicticn wa r. Es hand elte sich dabci jcwcil s urn c ine Mi lzlapp un g als an ato m ische Vari an tc de l' M ilz, d ie in 2 Fiillcn Zli cincr uu gc rcchtfcrtig tcn Probcla pa rot orni c untcr del' Vcrd acht sdiagnosc cinc r M ilzru plur mlln e . Bei d cr so nog raphisc hc n N o tfalld ing no stik ist so mit an d ie M ogfichkcit cin cr M ilzlap pun g a ls Di lfc rcntiuld iagnosc cinc r M ilzrupt ur zu denk e n.

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Key words

Blu nt abdo m inal tra um a - Sp lenic injury Splenic lo bules - Sonog ra p hy oft he sp lee n

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Da s sturn pfc Bau clurauma ist so wo hl im K indc s- als uuc h im lirwa chscncn altcr e in huuf i gcr Vc rlc tzu ngsmcchunismus. D iagn ostisch miissc n d ub ci du rc h klinischc. laborch cm ischc un d appara tivc U nters uc h ungsmcthodcn Vcrlc tzungcn intra abd o mi ncller O rga nc ausgcsc hlossc n word en. Da s am h.iufi gst cn bctroffcn c intraa bdorn incl!c O rga n ist mi t ctwa 4()-()()'Yr, d cr G esa m tza hl vcrlc tzre r O rgan c d ie Mi lz (6. 9 ). Z ur Sic hcrun g c inc r Mi lzru pt ur stc hc n d ie Pcru o ncall a vagc. d ie So nogra p hic, d ie C o m pute rto mog raph ic und d ie T o99m-Szin tigrap hie. zur Vcrfu gun g O . 4. X. II . 12). Klinische Zeich e n lin d d ie l. ubo rc hc m ic b ictc n nu l' cine gcri ngc d iagn ostisch c Scnsitivitiit ( 12 ). d ie An g iograph ie ist uni cr d icscr Frageste llung hcutc o bso lct ( I I ). An un sc rc r Kli nik wird di e So no g ra ph ie des Abd om en s be re its im Scho ckraum ro utinc ma tlig bei jcdcm Pat ient en m it Vc rd a cht a ur stum p res Bau chtrauma d urchgeni b rt. I) ic Son o g raph ie hat bei lchlender Inva siviUit. g llte r Ver riigha rkci t. nied rigen K osten un d gc ring em Z eita ul\van d cine ho be Se n si ti vi t ~i t ni l' di e Erke n n unl.! e ine r intraa bd o m incllen Verletzun g. Insbeso nde re c ine Mi lzver -

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St umpfcs Bau ch tr au ma - M ilzr up tur -

Milzlappcn - So nogra phic dcr M ilz

letzu ng. als hiiu fi gstc O rga nve rletzun g nuch stum p fcm Bauch tra um a . kann m itt cls d cr Sonog ra phie zuverl.issig d ia gnost izie rt word e n (5. 1 I. 14 ). Material und ;\ l cfhodl'lI

In cinc r rc tro spckt ivcn Stud ie wurd cn d ie D at en a ller Patient e n au fgcarbcitc t, d ie in de l' Ze it vo rn I. I. 19 X4 bis zum 3 1. 12. 198X a n un scrcr K lin ik mit dcr Di agn ose ..Sturn p lcs Hau chtrau ma" un d nuch gcwicscn cr ubd ornincllc r Ve rletzun g bch an dclt wurdc n. In sgesa m t ha ndclte cs sic h dab c i urn 232 Pat icntcn im A lter vo n 15 h is 90 Jah rcn, dcr A ltcrsdu rc hschnitt la g be i 33 J ahren . D as Vcrh.iltnis del' miinnli chcn Zll den wc ihlichc n ln d ivid ucn bctrug 2.3 : I. A ile Paticntcn wurd cn bci A ufnahm c so nogr a phisch unt crsu ch t Zl llll Au sschlub intraabd om incllcr O rga nve rlct zunge n.

Ergebnisse D as am h ~i u ti gst cn ve rletzte O rga n wa r. wie c nv a rte t. d ie Mi lz (s. Tab. 1). 69 Patien tcn (3 0 'X,) wil:se n Ve rlc tzun gen mchr er intra ahd o m ind lcr O rgan e a ul'. 169 Pa ticnten (73'%) wurd cn o pe rat iv. 63 (27 'X,) ko nse rva tiv beha ndelt. 54 Pa tien ten (24 %). libe rw iege nd Po lytraulllati· sierte vers ta rbc n an d l:11 Traumafnlgen . U nter den 232 Pa tien ten wa re n 4. hc i den en so nog ra p hisch der Verdach t a uf cine Mil zrllp tur vo rlag. Retro spck tiv liclk n si

[Blunt abdominal trauma: differential diagnosis of splenic lobulation and splenic rupture].

In a retrospective study, we analyzed the data of 232 patients with blunt abdominal trauma between January 1, 1984, and December 31, 1988. In emergenc...
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